RT (televizní stanice)

Ruská státem řízená televizní síť
(přesměrováno z RT (televize))

RT (dříve známá jako Russia Today) je vícejazyčná ruská zpravodajská televizní síť se sídlem v Moskvě a financovaná z ruského státního rozpočtu.[2] Byla spuštěna 10. října 2005. Do roku 2013 byla provozována tiskovou agenturou RIA Novosti, která byla oficiálním orgánem Ruské federace. Po reorganizaci se tato tisková agentura nazývá Rusko dnes (anglicky Russia Today), není však nyní s televizní stanicí RT propojena. Stanici byla z důvodu manipulace, zkreslování faktů a podpory nevyprovokované agrese vůči Ukrajině koncem února 2022 odňata možnost vysílat na území Evropské Unie.[3]

RT (televizní stanice)
Russia-today-logo.svg
Zahájení vysílání10. prosince 2005
ProvozovatelANO "TV-Novosti"[1]
Generální ředitelDmitrij Kiseljov
Formát obrazu16 : 9 1080i (HDTV)
(zmenšené na 480i/576i pro SDTV
SloganQuestion more (2010)
ZeměRuskoRusko Rusko
Jazykangličtina, francouzština, španělština, arabština
Oblast vysílánícelosvětově
Dřívější jménaRussia Today (2005–2009)
Sesterské kanályRT America
RT France
RT UK
RT DE
RT en Español
RT Arabic
RT Documentary
Ruptly (včetně kanálů Redfish a Maffick)
Webwww.rt.com

PopisEditovat

Vysílá 24 hodin denně v angličtině, arabštině, ruštiněšpanělštině a používá kabelový, satelitní i internetový přenos. Ve Spojených státech amerických je druhou nejsledovanější zahraniční zpravodajskou stanicí po BBC World[4] a její videa na YouTube zhlédlo přes tři miliardy lidí (údaj k lednu 2022). V roce 2013 překonala jednu miliardu zhlédnutí jako vůbec první zpravodajský kanál v historii YouTube. Má hlavní sídlo v Moskvě, studio ve Washingtonu, D.C. a pobočky v Los Angeles, Miami, Londýně, Paříži, indickém Dillí, argentinském Buenos Aires, gruzínském Cchinvali a izraelském Tel Avivu. Celosvětově má kolem 2000 zaměstnanců.

Televize RT, jejíž provoz je subvencován státem, je někdy kritizována a obviňována z podjatosti, propagandy a překrucování faktů.[5][6][7] Některé jazykové verze vysílají na satelitu v HD rozlišení a v DD zvuku.

Kanály RTEditovat

  • RT International – události ze světa, s určitým důrazem na Rusko (anglicky)
  • RT America – zaměřuje se na americký kontinent, zejména na USA, popř. na vzájemné rusko-americké vztahy (anglicky)
  • Rusiya al Yaum – události (s celosvětovým zaměřením) (arabsky)
  • RT en Español – události (s celosvětovým zaměřením) (španělsky)
  • RT Documentary – původní produkce dokumentárních filmů, většinou zaměřených na Rusko (anglicky)

KontroverzeEditovat

PropagandaEditovat

Stanice je všeobecně považována za nástroj propagandy ruské vlády[8][9][10] a její zahraniční politiky.[11] Náklady stanice jsou prokazatelně hrazeny z rozpočtu Ruské federace za přímé podpory Vladimira Putina.[12]

V době globální pandemie covidu-19 mediální obsah RT určený pro diváky v Rusku podporoval vakcinaci a další opatření pro omezení šíření choroby, zatímco příspěvky určené pro zahraniční publikum poskytovaly širokou publicitu odpůrcům očkování, zdůrazňovaly negativní aspekty a šířily i jiné zprávy zpochybňující potřebnost a účinnost protiepidemických opatření.[13] Některé kanály RT na YouTube byly na podzim 2021 zablokovány pro porušení tamních pravidel týkajících se šíření dezinformací o covid-19.[13]

V roce 2022 byl stanici RT zablokován účet na YouTube.

OdkazyEditovat

ReferenceEditovat

  1. RT International [online]. [cit. 2022-07-17]. Dostupné online. (anglicky) 
  2. RT.com, [1]
  3. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=OJ:L:2022:065:FULL&from=EN
  4. Foreign News Channels Drawing U.S. Viewers – IPS. www.ipsnews.net [online]. [cit. 2012-02-02]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2010-02-01. 
  5. KIRCHICK, James. Inside the Bizarro World of ‘Russia Today’. Time [online]. 2014-07-21. Dostupné online. (anglicky) 
  6. GREENWALD, Glenn. Attacks on RT and Assange reveal much about the critics. Salon [online]. 2015-12-23. Dostupné online. (anglicky) 
  7. jan. Trump promluvil v ruské televizi RT. Kritizoval Clintonovou a zastal se Moskvy. ČT24.cz [online]. 2016-09-09 [cit. 2016-09-10]. Dostupné online. 
  8. Beth Knobel "Ruské zprávy, Anglický accent: Nové zpravodajství Kremlu posouvá Rusko směr na západ", CBS News, 12 December 2005
  9. BIDDER, Benjamin. Russia Today: Putin's Weapon in the War of Images. Spiegel Online. 2013-08-13. Dostupné online [cit. 2019-04-05]. 
  10. What Is Russia Today?. Columbia Journalism Review [online]. [cit. 2019-04-05]. Dostupné online. (anglicky) 
  11. HARDING, Luke. Russia Today launches first UK ad blitz. The Guardian. 2009-12-18. Dostupné online [cit. 2019-04-05]. ISSN 0261-3077. (anglicky) 
  12. ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži. [s.l.]: [s.n.], 2019. ISBN 978-80-7553-682-2. S. 14. 
  13. a b KOVALEV, Alexey, Dmitry Vachedin, Sasha Zelenin. The two faces of RT’s coronavirus propaganda. Meduza [online]. 2021-11-11 [cit. 2022-03-04]. Dostupné online. (anglicky) 

Související článkyEditovat

Externí odkazyEditovat