Dezinformační web

internetová stránka, která zveřejňuje tendenční zpravodajství

Dezinformační web je internetová stránka, která zveřejňuje tendenční informace s cílem zmanipulovat čtenáře ke změně názoru, chování či vyvolání názorové nejistoty.

CharakteristikaEditovat

Existuje více žánrů dezinformačních webů. Obecně lze tvrdit, že dezinformační weby poskytují jiný způsob výkladu ideologie dominující ve společnosti a jiný způsob výkladu mediovaných informací.[1] Dalším identifikačním znamením jsou senzační titulky, které často vůbec nekorespondují s tématem článku, který se pod daným titulkem skrývá. Dezinformační weby často šíří konspirační teorie, falešné zprávy – fake news nebo poplašné zprávy – hoaxy. Své pojetí pravdy pak maskují jako „alternativní fakta“ (odtud někdy používané označení „alternativní média“) a atakují zavedená média obviňováním ze lží a zatajování fakt.[2] Dezinformačním webům často chybí dohledatelný zdroj. Nejde přitom jen o původ článku, ale i o jeho autora (oblíbený autor „redakce“) nebo majitele/provozovatele webové stránky.[2] Pochybnosti o serióznosti článku nebo webového média lze potvrdit nebo vyvrátit pomocí techniky zvané fact-checking.

Obsah a používané technikyEditovat

Vybrané české dezinformační weby analyzovala v březnu 2016 studie Fakulty sociálních studií Masarykovy Univerzity Analýza manipulativních technik na vybraných českých serverech.[3] Analýzou článků na serverech Sputnik, AC24, Parlamentní listy a Svět kolem nás byl vyvozen závěr, že v téměř 40 % vybraných článků se objevovala manipulativní technika svalování viny, v cca 34 % zveličování a fámy, v téměř 18 % případů neopodstatněné nálepkování a téměř 8 % článků obsahovalo názor autora.[4] Manipulace na sledovaných serverech (s výjimkou webu Svět kolem nás) nebyla ve formě manipulativních obrázků či videí. Přibližně 1/3 zpravodajství (30,2 %) zmiňovala Rusko. Tyto zmínky byly v 63,6 % s neutrálním vyzněním. Články vyznívající pro Rusko pozitivně i kriticky byly zastoupeny přibližně stejně. Pořadí deseti nejvíce zmiňovaných politiků bylo následovné (1.–10. místo): Miloš Zeman (toho času prezident ČR), Andrej Babiš (toho času ministr financí ČR), Vladimír Putin (toho času prezident Ruska), Bohuslav Sobotka (toho času premiér ČR), Angela Merkelová, Si Ťin-pching, Miroslav Kalousek, Barack Obama, Donald Trump, Recep Tayyip Erdoğan.

Kromě zmíněných manipulativních technik dezinformační weby své články často falešně zaštiťují odborníky, jejichž jména ale často nejsou příliš známá nebo dohledatelná.[2]

Obrana proti dezinformacímEditovat

Bezpečnostní informační služba považuje proruské dezinformační weby za jednu ze součástí systému ruské hybridní strategie a součást krycí kouřové clony, v níž a za níž se kryjí jiné zásadnější aktivity s vazbou na Rusko a jeho zájmy.[5] Výroční zpráva Bezpečnostní informační služby za rok 2017 sděluje: „Drtivá většina dezinformačních webů v českém jazyce je dílem českých (ideologicky motivovaných a přesvědčených o škodlivosti NATO, EU, USA, liberální demokracie či prvoplánově proruských) občanů, které nepodporují ruské entity.“[6]

Za bezpečnostní hrozbu označila dezinformační weby ve své výroční zprávě za rok 2018 Národní centrála proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování (NCOZ). Podle ní tato média mohou výrazně podporovat vyhraněnost a radikální názory svých čtenářů, diváků či posluchačů. Existuje určitá míra synergie mezi alternativními médii a populistickými subjekty, které vzájemně sdílejí stejná témata i názorové postoje a šíří domněnky, poplašné zprávy a konspirační teorie. Šířením dezinformací jsou i mobilizační kampaně některých politických hnutí, které jsou založeny na vytváření atmosféry strachu, hrozeb z určitých skupin obyvatel a podněcování nenávisti.[7]

Roku 2018 vznikla v České republice skupina "elfů" pro aktivní boj s internetovými trolly, kteří šíří dezinformace a proruskou propagandu. Inspirovala se Litvou, kde podobná skupina působí již pět let a má stovky členů. Zdejší elfové jsou studenti, lékaři, učitelé, hasiči, podnikatelé, kybernetičtí specialisté, umělci, řemeslníci, vědci, policisté, vojáci i některé veřejně známé osobnosti. Elfové svou identitu tají a věnují se monitorování internetu jako dobrovolníci ve svém volném čase. Cílem elfů je odhalení falešných facebookových účtů, nebo konkrétních šiřitelů řetězových e-mailů se lživými nebo nenávistnými informacemi. Jazykovým rozborem zjistili, že někteří opakovaně používají rusismy. Jsou schopni vystopovat v kyberprostoru konkrétní původce a vytvářejí i databázi rozborů nejčastějších řetězových e-mailů, kde budou dezinformace uvádět na pravou míru.[8] Elfové jsou také za facebookovým profilem Smějící se bestie[9] nebo twitterovým účtem Občanská výchova.[10]

V únoru 2020 vznikl spolek NELEŽ, sdružující profesionály, kteří se dlouhodobě zabývají komunikací, pracují s daty nebo se věnují médiím. Proti masivnímu šíření lží a nenávisti na dezinformačních webech se rozhodli bojovat vytvořením blacklistu těchto webů, který poskytnou zadavatelům reklam a upozorní firmy, v jakém sousedství se objevuje jejich inzerce. Aktivita NELEŽ je apolitická a členové spolku tuto službu vykonávají bez nároku na honorář. Zakladateli NELEŽ jsou Roman Číhalík, Bob Kartous, František Vrabel, Petr Vlasák, Richard Stiebitz, Pavel Sobek, Ivan Manolov a Kateřina Hobrlandová.[11]

Dezinformační weby v České republiceEditovat

V České republice začal vzrůstat počet dezinformačních webů v roce 2014.[2] Jejich seznam byl zveřejněn na stránkách časopisu Respekt[12], na webu Neovlivní.cz[13] a uvádí ho Think-tank Evropské hodnoty.[14] Svůj seznam dezinformačních webů má i Ministerstvo vnitra, je ale neveřejný.[15] Společným rysem těchto webů je, že nelze dohledat zdroje jejich financování.

Hlavní proruské a dezinformační webyEditovat

Seznam uveřejněný Hospodářskými novinami na základě seznamu Neovlivní.cz, sestavený podle návštěvnosti za listopad 2018:[16]

  • ParlamentniListy.cz — původně součást společnosti OUR MEDIA Michala Voráčka, od roku 2016 je většinovým vlastníkem senátor Ivo Valenta. Přetiskují i články ryze prokremelských serverů.[17] Přispěvateli jsou např. Petr Žantovský, Petr Hájek, Stanislav Novotný, Tereza Spencerová, Jan Schneider (ČSSD), ad. První zástupce šéfredaktora Parlamentních listů Radim Panenka má exkluzivní přístup k prezidentu Zemanovi a často cestuje s jeho doprovodem.[18]
  • cz.sputniknews.com — oficiální ruská státní rozhlasová stanice a zpravodajská agentura, následovník Hlasu Ruska[19]
  • AC24.cz — provozuje podnikatel Ondřej Geršl[20]
  • Aeronet.cz — autoři příspěvků se skrývají pod pseudonymy, vlastník domény skrytý.[21]
  • ProtiProud.cz — patří do obchodního portfolia OUR MEDIA a.s., většinového majitele Michala Voráčka, vydavatelem je pravá ruka bývalého prezidenta Klause Petr Hájek[22]
  • Zvedavec.org — založil v září 1999 československý emigrant Vladimír Stwora, který žije v Torontu. Web zveřejnil antisemitský příspěvek, za který byl Stwora roku 2009 pravomocně odsouzen k podmíněnému trestu.[23]
  • Vinegret.cz — portál v ruštině určený Rusům žijícím v Česku. Vydavatelem je společnost ArtLab Service vedená Jurijem Mirzoevem z Moskvy a Janem Němečkem.[24]
  • NWOO.org (New World Order Opposition) — web řídí šiřitel konspiračních teorií Jan Korál[25] Antisemita a tajemník ANM Jan Korál je hospodářem tzv. Výboru národní kultury, který sídlí na stejné adrese jako KSČ v ulici Politických vězňů.[26]
  • Rukojmi.cz — doménu zaregistroval v březnu 2015 ostravský podnikatel Marcel Kryl, šéfredaktorem serveru je Břetislav Olšer.[27]
  • SkrytaPravda.cz — doména je registrovaná na jméno Petr Pokorný. Stejný člověk vystupuje jako hlavní autor webu i jako jeho provozovatel.[28]
  • VlasteneckeNoviny.cz — provozuje mediální skupina Alfa Libera o.s., která až do podzimu provozovala hned několik webů, které šířily proruské vidění světa. Šéfredaktorem je Radek Velička.[29] Roku 2015 se součástí tohoto webu stal jiný prokremelský web Stalo-se.cz, který provozoval Radek Velička, Alfa Libera o.s.
  • EuroDenik.cz — vydavatelem je firma EKO Velari s.r.o. se sídlem v pražském Bubenči. Společnost je ze 100 % vlastněna ruskými občany. Tři čtvrtě společnosti vlastní podnikatel Valeriy Khegay s trvalým bydlištěm v Moskvě. Zbylých 25 % patří Varvaře Bantser, která má podle volně dostupných informací bydliště v ruském Vladivostoku.[30]
  • BezPolitickeKorektnosti.cz — za webem stojí Radek Velička a Alfa libera, o. s.[31]
  • FreeGlobe.cz — patří do obchodního portfolia OUR MEDIA a.s., většinového majitele Michala Voráčka, vydává Český portál, o.p.s. Šéfredaktorem je Adam B. Bartoš pod pseudonymem Edvard Steinský[32]
  • EUPortal.cz — patří do obchodního portfolia OUR MEDIA a.s., většinového majitele Michala Voráčka, vydává Český portál, o.p.s. Redakci vede redaktor Parlamentních listů Lukáš Petřík a jeho zástupce František Topol, členem správní rady je antisemita Adam B. Bartoš.[33]
  • CzechFreePress.cz — vydavatel a šéfredaktor Miroslav Suja[34] (přispěvatel Ladislav Kašuka)[35]
  • InfoKuryr.cz — původně známý jako Teplický kurýr. Web je především kompilátem názorových textů a článků převzatých z webů jako Czech Free Press, EUportal, stejně jako nwoo.org nebo putinovská TVZvezda.ru.[36][37]
  • EUServer.cz — server patří do obchodního portfolia OUR MEDIA a.s., většinového majitele Michala Voráčka[38]
  • SvetKolemNas.info — vlastníkem domény je Ondřej Geršl.[39]
  • Lajkit.cz — vlastníkem domény je Ondřej Geršl, který se rovněž podílí na tištěném měsíčníku Vědomí. Redakce je zcela anonymní.[40]

Další dezinformační webyEditovat

  • EUrabia — patří do obchodního portfolia OUR MEDIA a.s., většinového majitele Michala Voráčka, vydává Český portál, o.p.s.
  • Český portál — patří do obchodního portfolia OUR MEDIA a.s., většinového majitele Michala Voráčka, vydává Český portál, o.p.s.
  • Nezdraví — patří do obchodního portfolia OUR MEDIA a.s., většinového majitele Michala Voráčka, vydává Český portál, o.p.s.[41]
  • Osud.cz, provozují společnost Freedom Publicité, s.r.o., ve spolupráci s Freedom First, s.r.o., obě vlastněné Jiřím Maškem z Prahy – Čakovic[42]
  • Borea.cz (partnerský web Isstras.eu, namířený proti Západu), provozuje tzv. Institut slovanských strategických studií (ISSTRAS), který založila Radmila Zemanová-Kopecká, bývalá členka Zemanovy SPOZ[43]
  • ISSTRAS — na webu dominuje proruská tematika a ruský pohled na situaci na Ukrajině a zároveň také kritika USA a západu. Web si zaregistrovala bývalá členka Zemanovy SPOZ Radmila Zemanová Kopecká[44]
  • Smartnews.cz — web si zaregistrovala zakladatelka Institutu slovanských strategických studií a bývalá členka Zemanovy SPOZ Radmila Zemanová Kopecká.[45]
  • OrgoNet, konspirační web používající oblíbenou praktiku ruské propagandy - tzv. odkazování kruhem. U prvních článků je podepsán Ladislav Kopecký jako autor překladů, další příspěvky jsou anonymní. Často se zde objevují překlady z vysoce obskurního konspiračního webu Whatdoesitmean, obvykle odkazující na neexistující zprávy ruských tajných služeb nebo ministerstva zahraničí.[46][47]
  • Svobodnenoviny.eu Za webem stojí Martin Gudbier z Orlové, který je v kontaktu například s Petrem Hájkem z Protiproudu. Publikuje tu například radikální příznivec Putina, bývalý senátor Jiří Vyvadil, předseda sdružení Přátelé Ruska v České republice.[48]
  • Nová Republika — vlastníkem domény a redaktorem je bývalý psychiatr a zastánce konspiračních teorií Ivan David.[49]
  • První zprávy — provozovatelem webu je firma Easy Communications s.r.o., za kterou kromě šéfredaktora Radomíra Pekárka stojí Jan Holoubek a Jan Fulín, a jejímž polovičním vlastníkem je společnost OUR MEDIA, do jejíhož portfolia patří předně Parlamentní listy.[50]
  • Prvopodstata — doména je registrovaná na jméno Jiří Zbožínek. Zakladatelem protizápadního a konspiračního webu je Jiří Woodman, šéfredaktorem Tomáš Marný.[51]
  • Eurasia24 — doména je zaregistrovaná na jméno Jiří Ondrášek. Tematicky se zaobírá pouze mezinárodním děním, předně Blízkým východem a Ukrajinou, a to výhradně z ruského pohledu. Sám se označuje za proruský web.[52]
  • Česko aktuálně — držitelem domény je David Pelán. Texty nejsou podepsané a web byl v minulosti nařčen z šíření ruské propagandy či HOAXů.[53]
  • E-republika — jako vydavatel je zapsaný spolek eRepublika, šéfredaktorem je Pavel Letko. Obsah publikovaný na E-republice je v drtivé většině zaměřen na dění na Ukrajině a často se mezi články objevují dezinformace.[54]
  • Pařát dnes — zakladatel a majitel domény by měl být Petr Pokorný. Vystupuje proti Evropské unii a Západu, obsah je obvykle proruský. Ve velké míře kritizuje česká, zejména veřejnoprávní média.[55]
  • Megazine — doména byla dříve zaregistrována na jméno Michal Volec, nyní jí registruje Lenka Dvořáková. Vykazuje pro-kremelský pohled na mezinárodní dění. Články přebírá z jiných, obvykle pro-ruských médií. V červnu 2019 web ukončil činnost a odkázal na svého pokračovatele megazpravy.cz. [56]
  • Megazprávy — doména je stejně jako Megazine v září 2019 registrovaná na jméno Lenka Dvořáková s kontaktní adresou „Václavské Náměstí, 11000 Praha, CZ“, na webu se objevují nepravdivé a citově zabarvené zprávy od autorů Petr a Miloš Dvořák, jejichž autorská jména rovněž byla spjata se serverem megazine.cz. [57]
  • Antiiluminati — držitelem domény a autorem článků je Jan Krpenský. Web je výrazně proruský a šíří dezinformace např. o globálním oteplování.[58]
  • InfoWars — za webem stojí ředitel rádia Svobodný vysílač Pavel Hlávka. Objevují se zde jména jako Břetislav Olšer nebo Daniel Solis. Kritizuje současnou i bývalou českou politickou scénu v čele s Václavem Havlem.[59]
  • Zastavme zloděje — protestní web, který se prezentuje jako aktivita skupiny českých občanů je spojován se jménem Peter Cimerman, což má být slovenský občan. Ani jeho reálnou existenci se ale nepodařilo zjistit, na svém facebookovém profilu používá fotografie z fotobank a internetových databází, které vydává za vlastní.[60][61]
  • Důležité 24 — web obsahově kombinující ezoteriku, odkazy na weby nabízející předražené nefunkční produkty a přebírající články z dalších dezinformačních webů, který se také nazývá Dt24, zakladatelem je Tomáš Frantík z Třebíče.[62]

Rozhraní dezinformačních webů a zábavyEditovat

Analýza obsahu datového analytika Josefa Šlerky v říjnu 2017 ukázala tři téměř uzavřené klastry – tradiční zpravodajská média, alternativní a dezinformační weby a weby zprostředkující zábavu. Na rozhraní dezinformačních webů a zábavy působil web EuroZprávy.cz. Časopis Týden, patřící pod vydavatelství Empresa Media ovládané mediálním podnikatelem Jaromírem Soukupem, zveřejňoval zpravodajské informace i fake news a stál uprostřed mezi oběma klastry.[63]

Dezinformační TVEditovat

  • TV Raptor, provozuje Žarko Jovanovič, vlastníkem je firma Maja Bohemia, patřící jeho matce.[64]

Čeští uživatelé internetu a dezinformační webyEditovat

Podle výzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Nadační fond nezávislé žurnalistiky z dubna 2019, který shrnuje data od 1015 respondentů, českých uživatelů internetu starších patnácti let, si zkušenost s dezinformačními weby vybavuje 55 % uživatelů internetu. Nejvíce respondentů, kteří nevěděli, zda se setkali s fake news, bylo ve skupině uživatelů internetu starších 55 let, jednalo se o 42 % uživatelů. Za dezinformační weby pak čeští internetoví uživatelé považují Blesk (17 %), Parlamentní listy (16 %), Facebook (12 %), Aeronet (9 %) a českou mutaci ruského zpravodajského serveru Sputnik News (9 %). To znamená, že část uživatelů internetu zaměňuje bulvární a dezinformační média.[65]

ReferenceEditovat

  1. NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2018. 192 s. ISBN 978-80-271-0716-2. 
  2. a b c d GREGOR, Miloš; VEJVODOVÁ, Petra. FAKE NEWS - Nejlepší kniha o dezinformacích a manipulacích!!!. 1. vydání. vyd. Brno: CPress, 2018. 144 s. ISBN 978-80-264-1805-4. S. 58-61. 
  3. VEJVODOVÁ, Petra; GREGOR, Miloš. Analýza manipulativních technik na vybraných českých serverech [online]. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity [cit. 2018-12-12]. Dostupné online. 
  4. FOJTŮ, Martina. Výzkum: Prokremelská propaganda využívá nekalé novinářské praktiky. online.muni.cz [online]. [cit. 2018-12-11]. Dostupné online. (česky) 
  5. Jan Cemper, BIS: Segment dezinformačních webů jen jednou ze součástí systému ruské hybridní strategie, Manipulátoři.cz, 4.12.2018
  6. Výroční zpráva Bezpečnostní informační služby za rok 2017. www.bis.cz [online]. Bezpečnostní informační služba ČR, 2018 [cit. 2018-12-11]. S. 7-8. Dostupné online. 
  7. Dezinformační weby jsou hrozba, šíří poplašné zprávy a podněcují nenávist, píše NCOZ, Aktuálně.cz, 25.7.2019
  8. Adéla Skoupá, Čeští elfové potírají dezinformace a propagandu. Aktuálně.cz, 30.10.2018
  9. Facebook: Smějící se bestie
  10. Twitter: Občanská výchova
  11. Stránky spolku NELEŽ
  12. České dezinformační weby na stránkách Respektu
  13. Databáze proruského obsahu A-Z na webu Neovlivní.cz
  14. Přehled dezinformačních a manipulativních webů na stránkách think-tanku Evropské hodnoty
  15. ZELENKA, Jakub; PRCHAL, Lukáš. Myšlenky odporující zájmům státu šíří až sto vlivných lidí, tvrdí vnitro. V hledáčku má na 40 webů. Aktuálně.cz [online]. Economia, a.s., 2017-06-22 [cit. 2018-12-11]. Dostupné online. (česky) 
  16. URBAN, Patrik. Dezinformacím se v Česku daří. Proruské internetové zpravodajství ovládá pár hráčů, dohromady se vyrovnají největším serverům v zemi. Hospodářské noviny [online]. 2019-02-14 [cit. 2019-02-20]. Dostupné online. (česky) 
  17. Parlamentní listy: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 3.5.2015
  18. Vojtěch Berger, „Hradní novináři“ na výletech se Zemanem. Zpravodajství jim nejde, dohánějí to blízkostí k prezidentovi, Hlídací pes, 6.11.2018
  19. Hlas Ruska/Sputnik: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.5.2015
  20. AC24.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní.cz: Prokremelská media, Ruská stopa, 10.6.2015
  21. Aeronet.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 23.6.2015
  22. Protiproud: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 20.6.2015
  23. Zvědavec.org: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 19.6.2015
  24. Sabina Slonková, Vinegret.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 19.5.2015
  25. NWO.org: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 12.6.2015
  26. Miloš Kadlec, Asociace nezávislých médií a Krameriova cena ještě jednou, Manipulátoři.cz, 17.9.2018
  27. Simona Holcová, Rukojmí ví, kde je zlo (na Západě) a kde dobro, Neovlivní, 16.6.2016
  28. Propaganda maskovaná bojem za svobodu a demokracii, Neovlivní, 7.11.2016
  29. Simona Holecová, Propaganda jako zloba a hnus ze sítí - Vlasteneckenoviny.cz, Neovlivní.cz, 13.4.2016
  30. Ivana Smoleňová, Propagandistický Eurodeník vlastní ruští byznysmeni, Neovlivní, 25.2.2016
  31. Bezpolitickekorektnosti.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 28.5.2015
  32. Free Globe: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.6.2015
  33. EUPORTAL: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.5.2015
  34. Czech Free Press: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 17.11.2015
  35. Roman Máca, Jak proruská propaganda našla českého novináře, analytika (a dispečera ostrahy), Neovlivní, 18.4.2016
  36. Teplický kurýr, další z ozvěn Kremlu v Česku, Neovlivní, 10.12.2015
  37. Evropské hodnoty: Info kurýr
  38. EUServer.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.6.2015
  39. Simona Holecová, Svět kolem nás. Web spíš o světě pod vlivem propagandy, Neovlivní, 6.5.2016
  40. Simona Holecová, Kremelská ozvěna pro mladé se jmenuje Lajkit.cz, Neovlivní, 11.4.2016
  41. Lukáš Prchal, Prokop Vodrážka, Na ministerstvu spravedlnosti píše zákony, na internetu je spojený s dezinformačními weby. Ministerský úředník Tomáš Břicháček, Deník N, 3.7.2019
  42. Kremelská ozvěna pro milovníky tajemna, Neovlivní, 13.5.2016
  43. Borrea.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 24.6.2015
  44. Evropské hodnoty: ISSTRAS
  45. Smartnews.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 3.6.2015
  46. OrgoNet: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 17.11.2015
  47. Evropské hodnoty: OrgoNet
  48. Svobodnenoviny.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 10.6.2015
  49. Evropské hodnoty: Nová Republika
  50. Evropské hodnoty: První zprávy
  51. Evropské hodnota: Prvopodstata
  52. Evropské hodbnoty: Eurasia24
  53. Evropské hodnoty: Česko aktuálně
  54. Evropské hodnoty: E-republika
  55. Evropské hodnoty: Pařát dnes
  56. Evropské hodnoty: Megazine
  57. CEMPER, Jan. Na internetu vzniká nový dezinformační web Megazprávy.cz. Produkuje několik dezinformací denně. Manipulátoři [online]. 2019-07-08 [cit. 2019-09-20]. Dostupné online. (česky) 
  58. Evropské hodnoty: Antiiluminati
  59. Evropské hodnoty: InfoWars
  60. Po stopách webu, který slouží jako nástroj ničení byznysové konkurence - Seznam Zprávy. www.seznamzpravy.cz [online]. [cit. 2019-05-30]. Dostupné online. 
  61. CEMPER, Jan. Nový dezinformační web Zastavme zloděje: Clickbaiting a utajení administrátoři ze Slovenska. Manipulátoři [online]. 2019-05-30 [cit. 2019-05-30]. Dostupné online. (česky) 
  62. CEMPER, Jan. Dezinformační a „šmejdský“ web zprávy.dt24.cz. Manipulátoři [online]. 2019-10-04 [cit. 2019-11-22]. Dostupné online. (česky) 
  63. Regionální příchuť, ale pořád stejný guláš … uvařený z fake news a propagandy, Investigace.cz, 26.10.2017
  64. Pravidelný přehled české dezinformační scény, červen 2019, Seznam Zprávy
  65. Tisková zpráva – Dezinformační weby a zpravodajství v ČR. Nadační fond nezávislé žurnalistiky [online]. [cit. 2019-05-06]. Dostupné online. (česky) 

Externí odkazyEditovat