Právo (deník)

české noviny

Právo (v letech 1991–1995 Rudé právo) je český deník vycházející od roku 1991, který je zaměřen levicově a sociálně demokraticky. Svým původním názvem navazoval na komunistický stranický list Rudé právo vydávaný do roku 1990.

Právo
Základní informace
Datum založení1991
JazykČeština
Periodicitadenní tisk
Formátleták
Země původuČeskoČesko Česko
Sídlo redakceSlezská 2127/13,
121 50 Praha 2
Náklad260 000 ks
Cena25 Kč
Klíčové osoby
MajitelBorgis
VydavatelBorgis
ŠéfredaktorPetr Šabata
Odkazy
ISSN1211-2119
Číslo ČNBcnb000358483 a cnb000390320
WebOficiální stránky
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Obsah a obchod editovat

Právo se profiluje jako levicově orientovaný deník[zdroj?] a je považováno za noviny blízké sociální demokracii[zdroj?], což se projevilo například po policejním zásahu na taneční akci CzechTek 2005, kdy list jako jeden z mála hájil pozitivní stanovisko sociálnědemokratické vlády k postupu policie a naopak kritizoval pořadatele a návštěvníky akce.[zdroj?]

Právo vychází ve vydavatelství Borgis. Podle Media projektu za období 1. 4. 2022 až 31. 3. 2023 četlo Právo denně 152 tisíc čtenářů.[1].

Většinovým vlastníkem vydavatelství Borgis je společnost Silky, která patří Zdeňku Porybnému a drží 58,4 % akcií, samotný Porybný kontroluje dalších 0,86 %. Druhým největším akcionářem je Seznam.cz s podílem 33,6 %. Zbylých 7,14 % patří drobným akcionářům [2].

Vedení editovat

Šéfredaktorem novin je zkušený novinář Petr Šabata[3].

Dlouhodobým šéfredaktorem byl Zdeněk Porybný (který tak byl nejdéle „sloužícím“ šéfredaktorem ze všech polistopadových tištěných masmédií vůbec), zástupcem šéfredaktora byli Lubor Kazda (do 31. 7. 2018), Robert Dengler, Vladimír Dušánek a Michal Rižák (do 31. 3. 2018), od začátku srpna 2018 jsou jimi pak Tomáš Reiner a Jan Rovenský.

Přílohy editovat

Bývalé přílohy Komiks s Garfieldem ( celý týden)

Novinky.cz editovat

Deník Právo se spolu s portálem Seznam.cz podílí na internetovém zpravodajském portálu Novinky.cz, který patří mezi nejnavštěvovanější české zpravodajské portály v České republice.

Rudé právo editovat

Posledním komunistickým šéfredaktorem Rudého práva byl Zdeněk Hoření, jeho zástupcem pak současný šéfredaktor a většinový majitel Zdeněk Porybný, který předtím působil jako zpravodaj redakce ve Washingtonu.

Porybný Hořeního ve funkci nahradil krátce po sametové revoluci na podzim 1989 a současně převzal i vedení vydavatelství Rudé právo, později vydavatelství Florenc. V září 1990 pak založil akciovou společnost Borgis a část akcií nabídl členům tehdejší redakce Rudého práva. Díky své trojjediné roli ředitele vydavatelství Florenc, šéfredaktora Rudého práva a předsedy představenstva a. s. Borgis se mu podařilo společně s dalšími členy redakce realizovat sled právních kroků, v jejichž důsledku začal od 1. ledna 1991 vydávat Rudé právo sám jako soukromý vydavatel. Podtitul „Deník KSČ“ byl pouze nahrazen obecnějším „levicový list“.

Vydavatelství Florenc na Porybného za tuto operaci podalo trestní oznámení,[4] na jehož základě bylo proti němu zahájeno v roce 1992 trestní stíhání. Porybný byl okázale zatčen a transportován s pouty na rukou,[zdroj?] což okamžitě vyvolalo hlasitou kritiku nejen na stránkách Rudého práva (pro nějž se trestní stíhání jeho šéfredaktora stalo hlavní náplní několika dalších vydání), ale bylo i předmětem interpelace několika levicových poslanců na tehdejšího předsedu české vlády Petra Pitharta.[5] Porybný byl brzy propuštěn a o devět měsíců později bylo trestní stíhání zastaveno.

Zaměření listu se pod vedením Porybného hned od roku 1990 začalo vzdalovat jak KSČ, tak komunistické ideologii jako takové. Vymezení se vůči předlistopadové éře bylo viditelné zejména z nástupu nové generace novinářů a publicistů, často signatářů Charty 77 (Jiří Hanák, Petr Uhl, Pavel Dostál, Alexandr Kramer a další).

Dne 18. září 1995 pak vydavatel uskutečnil závěrečný transformační krok, který se již delší dobu očekával, a přejmenoval deník na Právo.[6][7]

Odkazy editovat

Reference editovat

  1. Nová data: Blesk nejčtenější, čtenost zvýšily Hospodářské noviny. MediaGuru [online]. 2023-05-18. Dostupné online. 
  2. ÚOHS: Seznam.cz může koupit vydavatele deníku Právo. MediaGuru [online]. 2023-06-30. Dostupné online. 
  3. Petr Šabata nahradí ve vedení Práva Zdeňka Porybného. MediaGuru [online]. 2023-07-17. Dostupné online. 
  4. Text trestního oznámení na Zdeňka Porybného. www.cibulka.net [online]. [cit. 2007-07-06]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu dne 2007-09-28. 
  5. Interpelace poslanců ČNR
  6. Záznam v databázi Národní knihovny o titulu Rudé právo
  7. Záznam v databázi Národní knihovny o titulu Právo. aleph.nkp.cz:4505 [online]. [cit. 2010-08-04]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2020-07-16. 

Související články editovat

Externí odkazy editovat