Zvezda (televizní stanice)

ruský televizní kanál

Zvezda (rusky Звезда) je ruská armádní televizní stanice se sídlem v Moskvě, která je provozovaná Ruským ministerstvem obrany. Označuje se za vlasteneckou a byla spuštěna 20. února 2005.

TV Zvezda
Logo
Logo
Základní údaje
Datum založení2005
Adresa sídlaMoskva, Rusko
Charakteristika firmy
MajitelMinisterstvo obrany Ruské federace
Identifikátory
Oficiální webtvzvezda.ru
Některá data mohou pocházet z datové položky.

PopisEditovat

Dne 17. července 2000 byl kanál Zvezda licencován pro vysílání. 20. února 2005 začal kanál Zvezda poprvé vysílat na 57. kanálu UHF v Moskvě. Funkcí kanálu je ukazovat programy na vlastenecké téma; informace a analytické programy, stejně jako ruské filmy. Od roku 2006 je Zvezda poprvé vysílána v celém Rusku a od roku 2007 i v zahraničí.

KontroverzeEditovat

Zvezda sama sebe označuje jako vlasteneckou a bývá považovaná za jeden z nejuznávanějších proti-západních kanálů v Rusku. V minulosti zveřejnila řadu falešných, extrémně zaujatých anebo kontroverzních zpráv, například, že: Ukrajina poskytuje zbraně a chemické zbraně teroristům na Středním východě, devět jeptišek v klášteře v Miláně bylo znásilněno uprchlíky, finské vojenské provokace zahájily zimní válku, Evropským záměrem je nahradit ukrajinské obyvatelstvo uprchlíky.[1][2]

Invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa (1968)Editovat

Naposledy vyvolal v Česku vlnu kritiky internetový článek Leonida Maslovského (rusky Леонид Масловский) „Československo by mělo být SSSR vděčné za rok 1968: historie pražského jara“ (rusky Чехословакия должна быть благодарна СССР за 1968 год: история «пражской весны») z 21. listopadu 2017. Autor článku má pověst publicisty, který se snaží obnovit sovětský režim a pod jeho materiály je vždy uvedeno, že se autorův postoj nemusí shodovat s názorem redakce (rusky Мнение, выраженное в публикации Леонида Масловского, является его личной позицией и может не совпадать с мнением редакции сайта телеканала Звезда.).[3] Naposledy psal o událostech v Maďarsku v roce 1956, oba články byly na druhý den již nedostupné. Z článku také dále vyplývá, že československý prezident Klement Gottwald vybudoval – na rozdíl od svého nástupce Antonína Zápotockého – „kvetoucí Československo“.[4][5]

Článek byl tvrdě kritizován například prezidentem Milošem Zemanem.[6] Ruský premiér Dmitrij Medveděv se 22. listopadu distancoval od článku s tím, že neodráží oficiální ruské stanovisko vyjádřené již letech 1993, či 2006. Text je prý osobním názorem autora a ruské vedení do práce novinářů nezasahuje.[7]

OdkazyEditovat

ReferenceEditovat

  1. Dependent media – Russia’s military TV Zvezda. StopFake.org [online]. 2017-07-20. Dostupné online. 
  2. Venäläinen tv-kanava vääristelee historiaa. Ilta-Sanomat [online]. 2017-08-01. Dostupné online. 
  3. МАСЛОВСКИЙ, Леонид. Чехословакия должна быть благодарна СССР за 1968 год: история «пражской весны». Рамблер.ru/новости. 2017-11-21. Dostupné online [cit. 2017-11-22]. (rusky) 
  4. Za rok 1968 byste měli být vděční, zabránili jsme puči, píší v Rusku. iDNES.cz [online]. 2017-11-21 [cit. 2017-11-22]. Dostupné online. 
  5. Invaze Sovětů zajistila Čechoslovákům svobodu, napsal ruský web. Zaorálek se ostře ohradil. Novinky.cz. 2017-11-21. Dostupné online [cit. 2017-11-22]. 
  6. Článek o invazi napsal šílenec s vylízaným mozkem, řekl Zeman v Moskvě. Novinky.cz [online]. 2017-11-22. Dostupné online. 
  7. Medveděv: Článek na armádním webu neodráží stanovisko Ruska. TÝDEN.cz [online]. 2017-11-22. Dostupné online. 

Externí odkazyEditovat