Radio Maryja: Porovnání verzí

Přidáno 27 bajtů ,  před 12 lety
m
robot: typografické a kódové korekce a náhrady přesměrování podle specifikace
m (robot přidal: la:Radiophonia Maria)
m (robot: typografické a kódové korekce a náhrady přesměrování podle specifikace)
[[Soubor:Radio_maryja_torunRadio maryja torun.jpg|thumb|Sídlo Radia Maryja v Toruni na ulici Żwirki i Wigury]]
 
'''Radio Maryja''' je [[Polsko|polská]] rozhlasová stanice. Má statut církevní osoby; spravuje ji řád [[redemptoristé|redemptoristů]], v jejím čele stojí "Otec„Otec ředitel"ředitel“ [[Tadeusz Rydzyk]]. Vysílání upoutalo pozornost světové veřejnosti šířením [[antisemitismus|antisemitismu]] a [[xenofobie]]. Má věrnou a početnou skupinu příznivců.
 
==Historie==
===Licence a program===
 
První licenci získalo Radio Maryja [[8. prosinec|8. prosince]] [[1991]] v [[Toruň|Toruni]]. Jeho zřizovatelem je Varšavská provincie řádu [[redemptoristé|redemptoristů]].
 
V současnosti vysílá na základně licence č. 003/ P 2001-R z [[21. červen|21. června]] [[2001]]. Rádio Maryja má koncesi platnou do roku [[2008]]. Koncese definuje program Rádia Maryja jako vysílání charakteru společensko-náboženského, zabývající se problematikou křesťanské víry a problémy života společnosti z pohledu víry a nauky [[katolická církev|katolické církve]] s následujícím složením:
 
* náboženské vysílání ne méně než 30%;
* vzdělávací a poradní program ne méně než 1%.<ref> Program Radia Maryja [http://media.miks.uj.edu.pl/~sai/rydzyk24/rm2.html]</ref>
 
[[24. červen|24. června]] [[2006]] byla v souvislosti s politickými kontroverzemi nad vysíláním Radia Maryja jmenována osmičlenná dozorčí rada skládající se ze čtyřech [[redemptoristé|redemptoristů]] a čtyřech zástupců jmenovaných Polskou biskupskou konferencí. Podle redemptoristů tento krok "ohrožuje„ohrožuje polskou demokracii"demokracii“.
 
==Poslechovost==
 
Podle průzkumů MillwardBrown SMG/KR Radio Maryja poslouchalo v roce 2002 cca 1,25 mil. posluchačů, v roce 2007 poslechovost kledla na 946 tisíc. Posluchači jsou zejména lidé nad 40 let, kde největší skupinu tvoří lidé ve věku 60-75 let - 43,4 %, kdežto osoby ve věku 15-24 let mají zastoupení jen 4,6 %. Podíl posluchačů žijících ve velkých městech nad 500 tisíc obyvatel činí 7,8 %, podíl venkovského obyvatelstva pak 47,5 %.<ref>[http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,4758638.html Ubývá posluchačů Radia Maryja] - Gazeta Wyborcza, 13. prosince 2007, polsky</ref> Poslechovostí v polovině roku se se 2 % řadila na páté místo v zemi.<ref> [http://www.smgkrc.pl/radiotr/pobrane/polska.jpg Graf poslechovosti největších polských rozhlasových stanic] na stránkách SMG/KRC Poland Media S. A.</ref>.
 
Tzv. "Rodina„Rodina Radia Maryja"Maryja“, čili organizace zastřešující příznivce stanice, čítá zhruba 200 tisíc členů. Součástí mediálního impéria Radia Maryja je také televizní stanice Trwam a noviny Nasz Dziennik dosahující nákladu zhruba 100 tisíc výtisků.
 
==Kontroverze==
===Hospodaření===
 
Velmi nejasné je hospodaření Radia Maryja, protože jako církevní osoba nemusí platit daně.
 
Z nepřímých důkazů, například výzev Tadeusze Rydzyka posluchačům, lze odhadnout, že náklady na provoz stanice jsou asi 2 miliony zlotých (zhruba 15 milionů českých korun) měsíčně. V letech 1997-1998 vyhlásilo rádio sbírku na záchranu gdaňských loděnic. Jeden milion euro, který se podle odhadů podařilo shromáždit, však nikdy do cíle nedorazilo.<ref> Gazeta Wyborcza: prokuratura vyšetří sbírku na gdaňské loděnice [http://www.gazetawyborcza.pl/1,75478,3282099.html]</ref> Ve věci je vedeno vyšetřování. Z prostředků Radia Maryja byla uhrazena nezdařená finanční spekulace kněze Jana Króla, blízkého Rydzykova spolupracovníka, s akciemi firmy Espebepe.<ref> Manager Money: Historia Imperium Ojca Rydzyka [http://manager.money.pl/artykul/historia;imperium;ojca;rydzyka,158,0,152222.html]</ref>
===Politická orientace===
 
Na podzim [[2005]] Radio Maryja podpořilo v prezidentských volbách kandidáta strany [[Právo a spravedlnost|PiS]] [[Lech Kaczyński|Lecha Kaczyńského]] a soudí se, že to byla jedna z těch opravdu významných podpor, která umožnila Lechu Kaczyńskému ve druhém kole porazit [[Donald Tusk|Donalda Tuska]], kandidáta centristické a umírněně liberální [[Občanská platforma|Občanské platformy]]. Nesoulad v otázce přístupu k [[interrupce|interrupcím]] však vedl k roztržce mezi ředitelem rádia a PiS. Rydzyk v současnosti naznačuje, že polský prezident a jeho bratr jsou agenty (původně "koně"„koně“) amerického finančního magnáta [[George Soros|George Sorose]]e.<ref> Gazeta Wyborcza: Nie mam tego wyssanego z palca [http://www.gazetawyborcza.pl/1,76842,4324430.html]</ref> Radio Maryja podporuje ultrakonzervativní, [[nacionalismus|národně]] orientované skupiny, mj. [[Liga polských rodin|Ligu polských rodin]], vnímanou světovou veřejností jako avanturistická a šovinistická.
 
 
===Vatikánská kritika===
 
Kritice Radio Maryja podrobil i [[Vatikán]], kterému vadí zejména přehnaná politická angažovanost rádia.<ref> Poľské „Radio Maryja“ kritizuje aj Vatikán - sk. [http://www.ecav.sk/info/spravodajstvo/2006/tlac-2006-04-21-a.htm]</ref><ref> Vatikán znepokojen polským Radiem Maryja - de. [http://www.netzeitung.de/ausland/391067.html]</ref> Záležitost upoutala pozornost i jiných biskupských konferencí.<ref> Rakouská biskupská konference: Vatikán vstupuje do sporů kolem Radia Maryja. [http://www.medienreferat.at/content/site/aktuelles/article/99.html]</ref>
 
Polská Rada pro rozhlasové vysílání se nejprve postavila na stranu Rádia Maryja. Ústy svého předsedy Bogusława Wolniewicze naznačila, že "Němci„Němci nemají žádnou morálku"morálku“<ref> Netzeitung: Radio Maryja útočí na papeže [http://www.netzeitung.de/medien/392019.html]</ref>, ale následně potrestala stanici Tadeusze Rydzyka „důtkou“.<ref>Důtka rozhlasové rady [http://www.holocaust.cz/cz2/news/2003/p0306]</ref>
 
== Reference ==
42 548

editací