Únos Ramana Prataseviče: Porovnání verzí

Přidáno 1 050 bajtů ,  před 5 měsíci
→‎Dezinformační kampaň: + info z článku přímo o Pratasevičovi - trestní řízení v Luhanské lidové republice
(+ dezinformace o Pratasevičovi)
(→‎Dezinformační kampaň: + info z článku přímo o Pratasevičovi - trestní řízení v Luhanské lidové republice)
Na půdě sněmovny dezinformace o příslušnosti Prataseviče k fašistům pronášel poslanec [[Lubomír Volný]], kterému ve stejné době v souvislosti s nenávistnými projevy smazal Facebook jeho stránku, a který hovořil o děsítkách fotografií s hajlujícím Pratasevičem. Na sociálních sítích se objevila jedna fotografie s dvěma hajlujícími mladíky, která to měla dokazovat. Jak ukázalo šetření webu Faktické info, jedná se přitom o fotografii, která se na webu objevila už v roce 2015 a ani jeden z mladíků na ní vyobrazených není Pratasevič.<ref name="dezinfo" />
 
Dezinformaci, kdy bylo Pratasovičovo angažmá válečného novináře ve válce na Ukrajině vykládáno jako bojové akce po boku batalionu AZOV, rozebral web [[Meduza]]. Z šetření vyplývá, že k obvinění neexistují žádné důkazy a zakladatel Azovu Andrej Bileckij uvedl, že Pratasevič byl kameraman. Objevilo se také obvinění, že Pratasevič byl na titulní stránce jednoho z vydání věstníku Azovu, na dané fotografii je přitom vyobrazen padlý ukrajinský voják Andrij Snitko.<ref name="dezinfo" /> Dne 27. května 2021 v souvislosti s tímto obviněním [[Luhanská lidová republika]] zahájila trestní řízení proti Pratasevičovi, v němž ho obvinila ze „spáchání řady zvlášť závažných zločinů, včetně ostřelování osad [[Doněcká lidová republika|Doněcké lidové republiky]], která způsobila smrt a zranění civilistů a zničení a poškození civilní infrastruktury.“ V obvinění se tvrdí, že Pratasevič byl členem praporu Azov a používal těžké zbraně, konkrétně protitankové dělo MT-12, [[122mm houfnice D-30|houfnici D-30]], minomety a protiletadlová děla.<ref>{{Citace elektronického periodika
| titul = Бойовики "відкрили справу" проти Протасевича, звинувачують в особливо тяжких злочинах
| periodikum = Ukrajinska pravda
| odkaz na periodikum = Ukrajinska pravda
| url = https://www.pravda.com.ua/news/2021/05/27/7295102/
| datum vydání = 2021-05-27
| datum přístupu = 2021-06-21
| jazyk = ukrajinsky
}}</ref>
 
Český dezinformační web Aeronet psal například o údajné manipulaci v pubertě neznámými lidmi vůčí Pratasevičovi, která měla mít za následek vymytí mozku a rozchod s rodinou. Psalo se i o jeho příslušnosti k CIA. Jde přitom o vymyšlené zprávy, které jsou v souladu s ruským a běloruským narativem. Článek, z kterého Aeronet vycházel, vydala už 26. května anglická mutace ruského státního kanálu [[RT (televizní stanice)|RT]] a následně se začaly tyto dezinformace lavinově šířit.<ref name="dezinfo" />