Ha'arec: Porovnání verzí

Přidáno 19 bajtů ,  před 5 lety
opr názvu
m (Kohelet přesunul stránku Haaretz na Haarec: český přepis, převážně používaný na českém internetu)
(opr názvu)
[[Soubor:Newspapers.jpg|250px|thumb|Titulní strany hebrejské a anglické edice deníku HaaretzHaarec]]
'''HaaretzHaarec''' ({{Vjazyce|he}}: {{Audio|He-Haaretz.ogg|הארץ}}, {{Vjazyce|en}}: '''Haaretz''', doslova „Ta země,“ rozumí se [[Země izraelská]]), založený roku [[1918]], je nejstarší [[izrael]]ský deník. Vychází v [[hebrejština|hebrejštině]] v tzv. berlínském formátu. [[Angličtina|Anglická]] edice listu HaaretzHaarec je překladem hebrejské edice. V Izraeli je publikován a prodáván spolu s deníkem [[International Herald Tribune]]. V [[severní Amerika|severní Americe]] vychází jako týdeník. Obě edice, hebrejská i anglická, jsou dostupné i online na [[internet]]u.
 
Ve srovnání s jinými masovými deníky v Izraeli, zejména s deníky [[Ma'ariv (deník)|Ma'ariv]] a [[Jedi'ot achronot]], jsou titulky HaaretzuHaarecu menší{{doplňte zdroj}}, méně místa je věnováno obrázkům a články jsou více analytické{{doplňte zdroj}}. Kromě zpravodajských informací HaaretzHaarec publikuje také články se sociální a environmentální tématikou, dále pak knižní [[recenze]], investigativní reportáže a politické komentáře. Hebrejskou edici si denně kupuje na 65 tisíc čtenářů.{{doplňte zdroj}}
 
== Kritika ==
V březnu 2010 napsal izraelský deník [[The Jerusalem Post]], že HaaretzHaarec zavádějícím způsobem přeložil průzkum veřejného mínění.<ref>Gil Hoffman, [http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?ID=171506 "Haaretz fiddled with Obama poll"], ''Jerusalem Post'', March 22, 2010.</ref> HaaretzHaarec byl také kritizován za svoji roli v kauze [[Anat Kamm]]. Podle svých kritiků HaaretzHaarec schvaluje protiizraelské postoje a jeho formulace bývají často zavádějící.<ref>Michael Freund, [http://www.jpost.com/Home/Article.aspx?id=173150 Fundamentally Freund: Awakening the Left"], ''Jerusalem Post'', April 14, 2010.</ref><ref>[[Caroline Glick]], [http://www.jpost.com/Opinion/Columnists/Article.aspx?ID=173305 "The Haaretz spy scandal: Haaretz provides Israeli affirmation for anti-Israel attitudes"], ''Jerusalem Post'', April 16, 2010.</ref><ref>Ben-Dror Yemini, [http://www.jpost.com/Opinion/Op-EdContributors/Article.aspx?id=173539 "Haaretz could not be more wrong – or misleading"], ''Jerusalem Post'', April 20, 2010.</ref><ref>P. David Hornik, [http://www.israelnationalnews.com/Articles/Article.aspx/11310 "Op-Ed: The Anti-Israel Campaign in Haaretz"] ''Arutz Sheva'', February 26, 2012</ref> Od roku 2010 se redakce neshodne v případu znásilnění, z něhož byl usvědčen izraelský Arab [[Sabbar Kashur]]. Zatímco mužští členové redakce [[Gideon Levy]] a Tomer Zarchin trvají na tom, že šlo o jasný případ rasismu v izraelské justici<ref>Gideon Levy, [http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/he-impersonated-a-human-1.303359 He Impersonated a Human], ''Haaretz'', July 22, 2010.</ref><ref>Tomer Zarchin, [http://www.haaretz.com/print-edition/news/jurists-say-arab-s-rape-conviction-sets-dangerous-precedent-1.303109 Jurists say Arab's rape conviction sets dangerous precedent], ''Haaretz'', July 21, 2010.</ref><ref>Tomer Zarchin, [http://www.haaretz.com/print-edition/news/case-of-arab-man-accused-of-raping-jewish-woman-brought-to-supreme-court-1.359500 Case of Arab man accused of raping Jewish woman brought to Supreme Court], ''Haaretz'', May 3, 2011.</ref>, ženská členka redakce [[Merav Micha'eli]] doložila citacemi z lékařské zprávy násilí proti oběti znásilnění a obvinila své mužské kolegy z redakce, že psali články pod vlivem touhy po neomezeném sexu.<ref>Merav Michaeli, [http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/believe-in-each-other-1.312429 Believe in each other], ''Haaretz'', September 6, 2010.</ref>
 
=== Zkreslení průzkumu veřejného mínění společnosti Dialog ===
23. října 2012 publikoval HaaretzHaarec na titulní stránce článek "Většina Izraelců podporuje režim apartheidu v Izraeli".<ref>Tomáš Šťástka, [http://zpravy.idnes.cz/apartheid-izrael-0k7-/zahranicni.aspx?c=A121024_121207_zahranicni_ts Pokud se Palestina připojí k Izraeli, zavládne apartheid, varuje výzkum], ''idnes.cz'', October 24, 2012.</ref><ref>Úvodník HaaretzuHaarecu, [http://www.latma.co.il/Image/large/6267-2.jpg Většina Izraelců podporuje režim apartheidu v zemi izraelské], ''Haaretz'', October 23, 2012.</ref> Když byla následně v analytických článcích listu Maariv<ref>Ben Dror Yemini, [http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=f2b4c1b55be76d1e6d7b777256ea0370&id=4130 Šeker haapartheid...], ''[[Ma'ariv (deník)|Ma'ariv]]'', October 26, 2012.</ref><ref>Ben Dror Yemini, [http://blogs.timesofisrael.com/haaretz-gideon-levy-and-the-israel-apartheid-canard/ Haaretz, Gideon Levy, and the Israel apartheid canard], ''The Times of Israel'', October 26, 2012.</ref> a společnosti Presspectiva<ref>ישי גולדפלם, [http://www.presspectiva.org.il/cgi-webaxy/item?222 האם רוב הישראלים תומכים במשטר אפרטהייד בארץ?], ''Presspectiva'', October 25, 2012.</ref> zdokumentována manipulace s průzkumem veřejného mínění, HaaretzHaarec publikoval kratičké vyjasnění na straně pět své hebrejské edice. Vyjasnění znělo: "Formulace hlavního titulku ''Většina Izraelců podporuje režim apartheidu v zemi izraelské'' neodpovídala přesně výsledkům průzkumu společnosti ''Dialog''. Otázka, na kterou většina respondentů odpověděla záporně se netýkala současného stavu, nýbrž hypotetického budoucího stavu: ''Pokud Izrael anektuje území Judska a Samaří, je podle vašeho názoru třeba udělit dvěma a půl milionu Palestinců právo volit do Knesetu?''"<ref>Vyjasnění, [http://www.latma.co.il/Image/large/6267-1.jpg Vyjasnění], ''HaaretzHaarec'', October 28, 2012.</ref>
 
== Odkazy ==
12 660

editací