Echo Moskvy

ruská rozhlasová stanice

Echo Moskvy (rusky Эхо Москвы) je ruská rozhlasová stanice se sídlem v Moskvě. Vysílá zejména zprávy a debaty zaměřené na politické a sociální otázky Ruska. Je považována za jedno z hlavních nezávislých médií v zemi a podle kritiků tamějších poměrů také za jedno z posledních. Podle ruských opozičních novinářů je umlčení stanice otázkou času.[1][2] je Alexej Venědiktov. Mezi její moderátory patří např. liberální politik a historik Vladimir Ryžkov.

Echo Moskvy
Logo
Logo
Alexej Venědiktov v rozhovoru s Michailem Gorbačovem
Založeno 22. srpna 1990
Zakladatelé Sergey Korzoun
Sergey Buntman
Sídlo Moskva
Souřadnice sídla
Klíčoví lidé Jurij Jurjevič Fedutinov
Majitel Gazprom-Media
Oficiální web echo.msk.ru
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Obsah

HistorieEditovat

Stanice poprvé vysílala 22. srpna 1990.

V březnu 2012 valné shromáždění akcionářů změnilo správní radu stanice. Od té doby v ní již nejsou zastoupeni redaktoři. Výměna proběhla poté, co tehdejší premiér Vladimir Putin uvedl, že mu stanice „spílá od rána do večera".[3]

Varování Roskomnadzoru (2014)Editovat

V závěru října 2014 vedoucí redaktor stanice Alexandr Vladimirovič Pljuščev (rusky Александр Владимирович Плющев) ve vysílání hovořil o válečném konfliktu na východní Ukrajině. K rozhovoru, jehož námětem byly boje o doněcké letiště, si přizval zpravodaje listu The Los Angeles Times a ruské opoziční televizní stanice Dožď. Ruský cenzurní orgán Roskomnadzor poté stanici adresoval oficiální „varování“. Záznam pořadu pak musel být na jeho pokyn z webu rádia odstraněn a Pljuščev byl okamžitě propuštěn, protože se údajně dopustil schvalování válečných zločinů.[1] Pokud Echo Moskvy obdrží dvě taková varování za rok, může být podle ruských zákonů jeho činnost ukončena.[4]

Pobodání novinářky Felgengauerové (2017)Editovat

Na konci října roku 2017 byla v redakci rádia pobodána nožem do krku[5] novinářka stanice Taťjana Vladimirovna Felgengauerová (rusky Татьяна Владимировна Фельгенгауэр).[6] Po útoku byla udržovaná v umělém spánku včetně umělé plicní ventilace.[7]

OdkazyEditovat

ReferenceEditovat

  1. a b V Rusku vyhodili novináře za rozhovor o Ukrajině, který nesouzněl s Kremlem. iHNed.cz [online]. 2014-11-6. Dostupné online. 
  2. Rádio Echo Moskvy má novou správní radu. Česká televize [online]. 2012-3-30. Dostupné online. 
  3. Echo Moskvy má novou správní radu. Novináři v ní nejsou. Aktualne.cz [online]. 2012-3-29. Dostupné online. 
  4. Russia's Ekho Moskvy Hit With Official Warning. Radio Free Europe/Radio Liberty [online]. 2014-11-7. Dostupné online. (anglicky) 
  5. Muž, který pobodal redaktorku stanice Echo Moskvy, je ve vazbě. TÝDEN.cz. 2017-10-24. Dostupné online [cit. 2017-11-04]. 
  6. Redaktorku nezávislého rádia Echo Moskvy pobodali, útočníka zadrželi. Novinky.cz. 2017-10-23. Dostupné online [cit. 2017-11-04]. (česky) 
  7. Pobodaná ruská novinářka je v umělém kómatu. Její kolegové si opakovaně stěžovali na výhrůžky. Aktuálně.cz. 2017-10-23. Dostupné online [cit. 2017-11-04]. (česky) 

Související článkyEditovat

Externí odkazyEditovat