Asahi šimbun

japonský deník

Asahi šimbun (japonsky 朝日新聞; [asaçiɕiꜜmbɯɴ]IPA) je japonský deník, který vychází od 25. ledna 1879 a je tak jedním z nejstarších deníků v Japonsku a celkově v Asii.[13] K červnu 2020 bylo vytištěno 5,16 milionu kusů v ranní a 1,55 milionu kusů ve večerní verzi.[2] Z hlediska nákladu je Asahi šimbun po Jomiuri šimbun druhým největším deníkem na světě. V případě digitální verze však zaostává za mnohými celosvětovými deníky, jako je například The New York Times.[14]

Asahi šimbun
Asahi-Shimbun-First-Issue-Front-Page-January 25-1879.png
The Asahi Shimbun logo.svg
Základní informace
Datum založení25. ledna 1879
Jazykjaponština
Periodicitadeník
Formátbroadsheet[1]
Země původuJaponskoJaponsko Japonsko
Sídlo redakceNakanošima, Kita-ku, Ósaka
Náklad 5 160 355 (2020)[2]
5 954 336 (2018)[3]
6 572 195 (2016)[4]
7 960 000 (2010)[5]
Politické zaměřenístředolevice[6][7][8][9][10]
liberalismus[11][12]
Klíčové osoby
VydavatelKabušiki gaiša Asahi šimbun-ša
Odkazy
WebOficiální stránky
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Deník vydává mediální konglomerát sídlící v Ósace Kabušiki gaiša Asahi šimbun-ša.[pozn. 1] Společnost mezi sebou vlastní zakládající rodiny Murajama a Ueno.

Dle mediální zprávy, kterou v roce 2018 zveřejnil Institut Reuters, má Asahi šimbun ze všech hlavních japonských deníků nejmenší důvěru veřejnosti. Důvěra však klesá i u ostatních hlavních deníků.[15]

Asahi šimbun je jedním z pěti největších japonských deníků, těmi zbylými jsou Jomiuri šimbun, Mainiči šimbun, Nihon keizai šimbun a Čúniči šimbun.[16]

OdkazyEditovat

PoznámkyEditovat

  1. Z japonského 株式会社朝日新聞社. Název je stylizován v kjúdžitai jako 朝日新聞社.

ReferenceEditovat

V tomto článku byl použit překlad textu z článku The Asahi Shimbun na anglické Wikipedii.

  1. 数字で見る朝日新聞. Asahi [online]. [cit. 2021-11-09]. Dostupné online. (japonsky) 
  2. a b 朝日新聞媒体資料 Data File 2021. S. 7. Asahi šimbun [online]. 2021-01-04 [cit. 2021-11-08]. S. 7. Dostupné v archivu pořízeném dne 2021-05-23. (japonsky) 
  3. Strength of The Asahi Shimbun 2018. Asahi šimbun [online]. [cit. 2021-11-09]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2021-07-28. (anglicky) 
  4. 朝日新聞、4年間で発行部数105万減の衝撃…新聞業界、存亡の危機突入へ. biz-journal [online]. [cit. 2021-11-09]. Dostupné online. (anglicky) 
  5. 全国紙の朝・夕刊別販売部数(単位:部). Jomiuri [online]. [cit. 2021-11-09]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu dne 2011-07-17. (japonsky) 
  6. Japan paper Yomiuri Shimbun retracts 'sex slaves' references. BBC News [online]. 2014-11-28 [cit. 2021-11-09]. In August the left-of-centre Asahi newspaper retracted a series of articles it had published about the comfort women issue based on the testimony of a Japanese author Seiji Yoshida.. Dostupné online. (anglicky) 
  7. The press in Japan - Gotcha. The Economist [online]. 2014-09-20 [cit. 2021-11-09]. The Asahi Shimbun, Japan's leading left-of-centre newspaper, with a circulation of 7.3m, is battling for its reputation after a third embarrassing .... Dostupné online. (anglicky) 
  8. Japan PM to overturn pacifist defence policy. The Guardian [online]. 2014-06-30 [cit. 2021-11-09]. The left-of-centre Asahi Shimbun accused Abe of abandoning Japan's postwar pacifism after minimal public debate.. Dostupné online. (anglicky) 
  9. TAKAHASHI, Saul J. Takahashi. Civil and Political Rights in Japan: A Tribute to Sir Nigel Rodley. [s.l.]: [s.n.], 2019. Dostupné online. (anglicky) ... affiliated with the left of centre newspaper Asahi Shimbun, has been a particular target.. 
  10. Japan's Asahi newspaper sacks editor over Fukushima report errors. Financial Times [online]. 2014-09-12 [cit. 2021-11-09]. Dostupné online. (anglicky) 
  11. Asahi Shimbun. Britannica [online]. [cit. 2021-11-09]. The paper is known for its liberal and progressive views.. Dostupné online. (anglicky) 
  12. FACKLER, Martin. The Silencing of Japan's Free Press. Foreign Policy [online]. 2015-05-27 [cit. 2021-11-09]. That announcement capped a difficult year-and-a-half for independent media that saw the largest liberal newspaper, the Asahi Shimbun, subdued and other critical commentators removed from the airwaves.. Dostupné online. (anglicky) 
  13. 沿革:朝日新聞社インフォメーション. Asahi šimbun [online]. [cit. 2021-11-08]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu dne 2009-12-02. (japonsky) 
  14. The New York Times Tops 7.5 Million Subscriptions as Ads Decline. The New York Times [online]. 2021-02-04 [cit. 2021-11-08]. Dostupné online. (anglicky) 
  15. Reuters Institute Digital News Report 2018. S. 130. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford [online]. 2018 [cit. 2021-11-09]. S. 130. Dostupné online. (anglicky) 
  16. DRESSLER, Ulf. PR in Japan: Targeting the Right Newspapers. Japan Industry News [online]. 2016-01-20 [cit. 2021-11-09]. Dostupné online. (anglicky) 

LiteraturaEditovat

  • MERRILL, John C.; FISHER, Harold A. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers. [s.l.]: [s.n.], 1980. Dostupné online. S. 59–67. (anglicky) 
  • Asahi šimbun šaši. [s.l.]: Asahi šimbun-ša, 1990–1995. (japonsky) 
  • Kodansha Encyclopedia of Japan. [s.l.]: Kódanša, 1983. Kapitola Asahi Shimbun. (anglicky) 
  • DE LANGE, William. A History of Japanese Journalism. [s.l.]: Japan Library, 1998. ISBN 1-87341068-9. (anglicky) 

Externí odkazyEditovat